پیستون یکی از اجزای اصلی یک سیستم هیدرولیک است. این قطعه در داخل سیلندر، حرکت خطی نموده و روغن را هدایت و به آن سرعت می دهد.
پیستون
وظیفه ی اصلی پیستون، جدا کردن قسمت های با فشار مختلف درون لوله است. شیارهایی بروی پیستون ماشین کاری شده است که سیل های لاستیکی یا فلزی و یاتاقان ها درون آنها قرار گیرند. که این سیل ها می توانند دوطرفه یا یک طرفه باشند. اختلاف فشار بین دو طرف باعث می شود پیستون باز و بسته شود. در ادامه آخرین جزء از اجزای اصلی جک های هیدرولیک را خواهید خواند.
میله پیستون
میله پیستون، معمولا قطعه ی فولاد نورد سخت با لایه ای از کروم است که به پیستون-وصل شده است. در سیلندرهای یک طرفه میله پییستون از یک سمت و در سیلندرهای دو طرفه، میله پیستون_ از دو سمت پییستون و تا خارج از لوله ی جک ادامه می یابد. میله پیستون، عملگر هیدرولیکی را اجزای ماشین وصل می کند که عمل مورد نظر انجام شود.
نکاتی در مورد پیستون هیدرولیک:
- شفت جک میتواند با یک رزوه به پیستون متصل شود.
- با توجه به بسته بودن ته پیستون، دیگر نگرانی در رابطه با آبندی و نشتی روغن وجود ندارد.
- وجود یک گاید اضافی طراح را برای ساخت جکهای با کورس بلند،متقاعد می سازد.
- لازم به ذکر است بر روی پکینگ (p03)، دو گاید در دو طرف وجود دارد که گاید (G03) به آن دو برای مرکز نگه داشتن قطعه و محافظت از سیلندر یاری می رساند.
- وجود یک کپ در ته سیلندر(PRESSURE CAP) از قفل شدن جک در انتها جلوگیری می کند.
- وجود یک پیچ قفل کن (LOCKER SCREW) از چرخش و باز شدن شافت جک تحت هر شرایطی جلوگیری می کند.
- دوعدد سوراخ در زاویه ۱۸۰ درجه نسبت به هم برای بستن و باز کردن قطعه.
- وجود یک پله ،راه را برای ایجاد نیروی برگشت در ماکزیمم کورس خود آسان می کند.