هیدروآساب

پمپ دنده ای

هیدرولیک پنوماتیک

پمپ دنده ای یکی از انواع پمپهای هیدرولیکی که بازده خیلی فراوان و زیادی در صنعت دارد

انواع مختلف  پمپ دنده ای وجود دارد که هر یک ویژگی های خاصی را دارند.

پمپ دنده ای شفت محرک با خار به چرخ دنده محرک پمپ هیدرولیکی وصل است. چرخ دنده ی هرزگرد با چرخ دنده محرک درگیر است و هر دو باهم می چرخند. دندانه های چرخ دنده های درگیر با هم دریچه های ورودی و خروجی پمپ دنده ای را نسبت به هم آب بندی می کنند.

با گردش دنده ها، در قسمت ورودی پمپ دنده ای، دندانه های دو چرخ دنده از هم باز می شوند. باز شدن دندانه ها مثل یک مکش و انبساط حجمی در این قسمت به وجود آورده و سبب می شود که سیال در اثر فشار هوای مخزن به درون پمپ رانده شود.

این سیال سپس در فضای خالی بین دندانه های چرخدنده ها و بدنه ی پمپ دند ه ای، به طرف دریچه خروجی پمپ هدایت می گردد. در این قسمت دندانه های دو چرخدنده به هم نزدیک شده و باعث می شود سیال به طرف خارج رانده شود.


آب بندی بین دندانه ها به روغن اجازه نمی دهد که از وسط پمپ دنده ای عبور کرده و به قسمت ورودی بازگردد.
پمپ های دنده ای چرخدنده ای دو نوع دارند: خارجی و داخلی

 

تنوع پمپ دنده ای:


در این قسمت انواع پمپ دنده ای از برندهای معتبر معرفی می گردد.
پمپ های هیدرولیکی در انواع مختلفی قابل عرضه هستند.یکی از این نوع پمپ ها پمپ دنده ای است. که در دو نوع پمپ دنده ای داخلی و پمپ دنده ای خارجی می باشند.


پمپ دنده ای ازجمله پمپ های جابجایی مثبت هستند. این پمپ ها دارای یک پوسته بوده که در درون انها دنده ها نزدیک به یکدیگر قرار گرفته واین نوع قرارگیری باعث حرکت وانتقال سیال می گردد.

حرکت اصلی این پمپ ها بصورت چرخشی می باشد.در این پمپ ها به ازای هر دور چرخش، حجم محدودی از سیال جابجا می گردد. پمپ های دنده ای دارای دو چرخ دنده می باشند که این چرخ دنده ها در یکدیگر درگیر شده ونهایتا باعث پمپاژ سیال میگردند.

از بین این دو چرخ دنده، یکی از آنها محرک بوده وباعث چرخش دیگری می گردد. تماس فیزیکی بین چرخ دنده ها باعث حرکت قسمتی از سیال بین پورت های ورودی وخروجی می گردد و فضای موجود در داخل محفظه پمپ کاملا آب بند است.


پمپ دنده ای داخلی (Internal Gear Pump)

  • پمپ دنده ای داخلی از یک چرخ دنده ی محرک خارجی که درون یک حلقه ای قرار گرفته، ساخته شده است. با گردش چرخدنده ها، بدلیل دور از هم شدن دندانه ها از هم، مکش ایجاد شده و سیال به واسطه ی فشار هوا به درون پمپ دنده ای هیدرولیکی رانده می شود.
  • در پمپ های دنده ای داخلی از یک دنده ی داخلی و یک دنده ی خارجی استفاده شده است. این پمپ ها بیشتر به منظور روغنکاری و تغذیه در فشار های کمتر از ۱۰۰۰ psi استفاده می شود ولی در انواع چند مرحله ای دسترسی به محدوده ی فشاری در حدود 4000 psi نیز امکان پذیر است.

کاهش بازدهی در اثر سایش در پمپ های دنده ای داخلی بیشتر از پمپ های دنده ای خارجی است. این نوع پمپ ها به سرعت و فشار ورودی کمی نیاز دارند.مزایا و معایب پمپ های دنده ای داخلی:

 

 

مزایا:

1.خروجی یکنواخت و بدون نوسانی دارد.
2.بسیار مناسب برای سیال با ویسکوزیته(لزجت) بالا می باشد.
3.عملکرد عالی پمپ دنده ای داخلی در هر دو جهت.
4.به NPSH کمی نیازمند است.
5.پمپ دنده ای داخلی تعمیر و نگهداری ساده ای دارد.
6.طراحی قابل انعطافی با توجه به نیاز مشتری دارد.
7.خود مکشی دارد.
8.می تواند به مدت کوتاهی خشک کار کند.

9.پمپ خیلی بی صدائی میباشد بخاطر این در محیط بسته بیشتر استفاده میشود

معایب:

1.پمپ دنده ای داخلی محدودیت فشار متوسط دارد.
2.معمولا نیاز به مدیریت بر روی سرعت دورانی دارد.
3.بار زیادی بر روی شفت ایجاد می کند.
4.پمپ دنده ای داخلی سرعت عملکرد بالایی ندارد.

پمپ دنده ای

راهسازی
دوبل آلومینیومی
و...

پمپ دنده ای

پمپ 6 پیستون
پمپ های دنده ای
و ...

پمپ دنده ای

راهسازی
دوبل آلومینیومی
و...

فهرست