هیدروآساب

پمپ هیدرولیک صنعتی

هیدرولیک پنوماتیک
لوازم هیدرولیک صنعتی

پمپ هیدرولیک صنعتی

پمپ هیدرولیک صنعتی یک منبع قدرتمند نیروی مکانیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی (نیروی هیدرواستاتیک مانند جریان و فشار) تبدیل می کند. جریان هیدرولیکی در خروجی پمپ- با قدرت کافی برای غلبه بر فشار زیاد در این قسمت ایجاد می شود. هنگامی که یک بمپ– هیدرولیکی عمل می کند، شرایط خلأ در قسمت ورودی پمپ ایجاد می شود. این خلأ می تواند مایع را به داخل مخزن پمپاژ کند. در اثر یک عمل مکانیکی، سیال داخل مخزن به سمت خروجی حرکت می کند.

دو فاکتور اصلی برای انتخاب پمپهای هیدرولیکی تعیین فشار و دبی است. دبی در پمپهای کارتریجی با واحد گالن بر دقیقه و برای دو دسته‌ی دیگر (پیستونی و دنده‌ای) با واحد لیتر بر دقیقه تعیین می‌شود. فشار نیز دارای واحد بار است.

پمپ های دنده‌ای داخلی و خارجی

پمپ های دنده‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه و دسترس پذیرند. از این رو در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. پمپ های دنده‌ای به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند که تنوع بسیار زیادی در لیتراژ دارند.

از معایب این دستگاه‌ها می‌توان به صدای زیاد (در نمونه های داخلی)، نداشتن خدمات تعمیر و یک‌بار مصرف بودن پمپ های دنده‌ای اشاره کرد.

پمپ های پیستونی

پمپ های پیستونی به دو دسته‌ی محوری و شعاعی تقسیم می‌شوند که تنوع بسیار زیادی در پمپ های پیستونی دبی متغیر و ثابت وجود دارد. پمپ های پیستونی در شیرآلات نیز تنوع بسیار زیادی دارند؛ از شیرهای برقی گرفته تا شیرهای دستی و شیرهای پروپرشنال.

فشار بالا و قابلیت تعمیر از مزیت‌های اصلی پمپ هیدرولیک پیستونی است.

پمپ های پره‌ای

پمپ های پره‌ای به دو دسته‌ی دبی متغیر و دبی ثابت تقسیم می‌شوند. کمپانی‌های رکسروت، ویکرز، یوکن و دنیسون جزء اصلی‌ترین سازنده‌های پمپ های کارتریجی در جهان هستند.

در سیستم‌های هیدرولیکی جهت تأمین قدرت مورد نیاز و کنترل آن، اغلب از پمپ های هیدرولیک نوع جابه‌جایی(پیستونی، دنده‌ای و پره‌ای) استفاده می‌شود. از پمپ های (دینامیکی و گریز از مرکز) بیشتر به منظور انتقال سیال استفاده می‌گردد.

پمپ های جابه‌جایی مثبت

به‌طور کلی پمپ های جابه‌جایی مثبت، از بازده حجمی خوبی برخوردارند و در سیستم‌های فشار بالا به کار می‌روند. در این پمپ ها، دبی سیال خروجی مستقیما با سرعت محور ورودی متناسب است. و به منظور جلوگیری از ایجاد آسیب‌های جدی، باید از به‌کارگیری این پمپ ها، هنگام مسدود بودن مجرای خروجی اجتناب شود.

استفاده از سیالاتی با لزجت پائین، لغزش داخلی در این‌گونه پمپ ها را افزایش می‌دهد. معمولا به منظور ایجاد جریان‌های کم‌فشار در خروجی، استفاده از پمپ های گریز از مرکز(سانتریفیوژ) به جای انواع جابه‌جایی مثبت، توصیه می‌شود.

پمپ دنده ای

راهسازی
دوبل آلومینیومی
و...

پمپ دنده ای

پمپ 6 پیستون
پمپ های دنده ای
و ...

پمپ هیدرولیک

کارتریجی
پره ای
و ...

پمپ دنده ای

راهسازی
دوبل آلومینیومی
و...

پمپ هیدرولیک

رولبرینگی
بوشی
و ...

فهرست